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Wednesday, April 17, 2019 - 14:28
Education
Education is one of the eight domains under the Canadian Index of Wellbeing.
What do you think about these indicators: which do you like and not like, and for what reason?
Are we missing any key indicators under this theme for Yukon?
Indicators
- Amount of time spent in talk-based activities with children aged 0 to 14 years
- Percentage of children aged 0 to 5 years for whom there is a regulated centre-based child care space
- Ratio of students to educators in public schools
- Average expenditure per public school student ($2013)
- Percentage of population aged 25 and older participating in education-related activities
- Average annual Canadian undergraduate tuition fees ($2015)
- Percentage of Canadians 20 to 24 years of age in labour force completing high school
- Percentage of 25 to 64 year olds in population with a university degree
Comments
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yukonna
Thursday, April 25, 2019 - 20:12
Not sure about talk based activities measure. I’m not sure what that is meant to represent. I would want to see education that is tied to employment (education/ training is relevant). Cost per student may not be relevant, the real test is what is the system producing as outcomes, are Yukon students prepared for post-sec?
Pas sûr de la mesure des activités basées sur la conversation. Je ne sais pas ce que cela signifie. Je voudrais voir une éducation liée à l'emploi (l'éducation / la formation est pertinente). Le coût par élève peut ne pas être pertinent, le véritable test est de savoir ce que le système produit comme résultats. Les élèves du Yukon sont-ils préparés pour l'après-sec?
John
Monday, April 29, 2019 - 21:18
Hello Yukonna! Thanks for your comment. I appreciate your point about thinking about how education connects to employment. How do we anticipate jobs that we know exist today, and also ones that haven't been invented yet? In a world that is changing fast, what skills and education do we think will be timeless?
Bonjour Yukonna! Merci pour votre commentaire. J'apprécie votre point de vue sur la façon dont l'éducation est liée à l'emploi. Comment anticiper les emplois dont nous savons qu'ils existent aujourd'hui, ainsi que ceux qui n'ont pas encore été inventés? Dans un monde qui évolue rapidement, quelles compétences et quelle éducation pensons-nous qui seront intemporelles?
kpor
Thursday, April 25, 2019 - 22:59
I also don't know about the talk-based activities. They list it as social-emotional, but might it fit better in the mental health measure under health?
What about graduation rates and literacy/numeracy measures?
I disagree that 'regulated centre-based child care' is optimal for children 0-5. We have a lot of great parents who stay at home with their infants/toddlers and prepare them very well for school and life. (Wouldn't it be interesting to poll the kids getting academic, sports and music awards - I suspect a lot of them didn't go to daycare)
Je ne connais pas non plus les activités basées sur la conversation. Ils le classent comme socio-émotionnel, mais pourrait-il mieux s'intégrer dans la mesure de la santé mentale sous la santé? Qu'en est-il des taux de diplomation et des mesures de littératie / numératie? Je ne suis pas d'accord que les «garderies réglementées en centre» sont optimales pour les enfants de 0 à 5 ans. Nous avons beaucoup de grands parents qui restent à la maison avec leurs nourrissons / tout-petits et les préparent très bien pour l'école et la vie. (Ne serait-il pas intéressant de sonder les enfants qui obtiennent des prix académiques, sportifs et musicaux - je soupçonne que beaucoup d'entre eux ne sont pas allés à la garderie)
Marilyn
Wednesday, May 8, 2019 - 01:16
It concerns me that the indicators listed are based on what currently exists, suggesting that these are accepted indicators of wellbeing. I would like to see a broader range of questions regarding education and its relevance to childrens' wellbeing. Is this study of well being based on the assumption that the education system as it currently exists is the only option we have, and that we only can comment on modifying ratios, statistics, and money spent? Could we not ask questions about the system, and whether it is adequate, if not exemplary in supporting children's wellbeing ? The assumption that the system as it exists is adequately supporting children's wellbeing, and only needs to be modified, limits the discussion, and therefore any possibility of approaching excellence in providing for children' wellbeing.
Cela m'inquiète que les indicateurs énumérés soient basés sur ce qui existe actuellement, ce qui suggère que ce sont des indicateurs de bien-être acceptés. J'aimerais voir un éventail plus large de questions concernant l'éducation et sa pertinence pour le bien-être des enfants. Cette étude du bien-être repose-t-elle sur l'hypothèse que le système éducatif tel qu'il existe actuellement est la seule option que nous avons et que nous ne pouvons commenter que la modification des ratios, des statistiques et de l'argent dépensé? Ne pourrions-nous pas poser des questions sur le système, et s'il est adéquat, sinon exemplaire pour soutenir le bien-être des enfants? L'hypothèse selon laquelle le système tel qu'il existe soutient adéquatement le bien-être des enfants et ne doit être modifié que limite la discussion et, par conséquent, toute possibilité d'approcher l'excellence en matière de bien-être des enfants.
ben.horowitz
Wednesday, May 8, 2019 - 14:24
Thank you so much for your taking the time to weigh in, Marilyn. Part of this work in adapting a tool like this for Yukon is asking these important questions you have raised about the very system itself, and challenging our assumptions. I would also like to share a recent body of work around measuring Canada's child and youth wellbeing that takes a much deeper dive using a collection of 125 indicators. We will definitely want to pull from those as we build a tool that works for Yukon. Have a look and let me know your thoughts! https://oneyouth.unicef.ca/en/child-and-youth-well-being-index
Merci beaucoup d'avoir pris le temps de peser, Marilyn. Une partie de ce travail d'adaptation d'un outil comme celui-ci pour le Yukon consiste à poser ces importantes questions que vous avez soulevées au sujet du système lui-même et à remettre en question nos hypothèses. J'aimerais également partager un ensemble récent de travaux sur la mesure du bien-être des enfants et des jeunes au Canada, qui approfondit considérablement la situation à l'aide d'une collection de 125 indicateurs. Nous voudrons certainement nous en retirer alors que nous construisons un outil qui fonctionne pour le Yukon. Jetez un œil et faites-moi part de vos réflexions! https://oneyouth.unicef.ca/en/child-and-youth-well-being-index
valerie
Monday, May 13, 2019 - 09:22
There is a large and growing number of immigrants in the Yukon. One issue among this population is difficulty getting their foreign credentials recognized. Perhaps we can have a question to address this- or an assessment of how much employees feel they use their education in their work. Another important topic is peoples access to literacy - do people feel that they have access to the education they need? If an adult reports 0 hours in education related activities it could mean they either have no need for it or they can't access it. It would be important to know how may individuals fall into each category. An indication of how much education is provided by employers for career development or further education may be useful as well. This may include things like going to conferences, workplace literacy programs etc;
Il y a un nombre important et croissant d'immigrants au Yukon. Un problème au sein de cette population est la difficulté à faire reconnaître ses titres de compétences étrangers. Peut-être pourrions-nous avoir une question à ce sujet - ou une évaluation de la façon dont les employés ont l'impression d'utiliser leur éducation dans leur travail. Un autre sujet important est l'accès des peuples à l'alphabétisation - les gens ont-ils le sentiment d'avoir accès à l'éducation dont ils ont besoin? Si un adulte rapporte 0 heures d'activités éducatives, cela peut signifier qu'il n'en a pas besoin ou qu'il n'y a pas accès. Il serait important de savoir comment les individus peuvent entrer dans chaque catégorie. Une indication de la quantité d'éducation dispensée par les employeurs pour le développement de carrière ou la formation continue peut également être utile. Cela peut inclure des choses comme aller à des conférences, des programmes d'alphabétisation en milieu de travail, etc.
valerie
Wednesday, May 15, 2019 - 09:31
In Canada, many adults have low literacy. Gaining an understanding of this in Yukon would be important. In 2012 the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) found that 17% of Canadians had literacy skills at level 1 or lower. 32% had literacy proficiency at level 2.
In addition there are some key differences in Yukon, see this quote below taken from "Yukon Literacy Strategy 2016-2019":
"(PIAAC) survey
identifies a number of areas of concern. While Yukon as a whole placed high in a number of
areas, this must not obscure the differences between groups within Yukon, and the need to
focus efforts on those who have the poorest skills, experience the most barriers, and have the
least opportunity to improve their literacy. For example, PIAAC found that:
• Yukon’s youth ages 16-24 scored lower than the Canadian and international youth
averages in literacy and numeracy;
• The territory has a higher than average number of respondents at the lowest levels in
the areas the survey the measured; and
• There is a large gap between Aboriginal and non-Aboriginal scores, with the Aboriginal
population scoring consistently lower. "
http://www.education.gov.yk.ca/pdf/training_and_work_experience/Literacy-Strategy-2016.pdf
https://www.oecd.org/skills/piaac/Key%20facts%20about%20the%20Survey%20of%20Adult%20Skills.pdf
Au Canada, de nombreux adultes ont un faible niveau d'alphabétisation. Il serait important de comprendre cela au Yukon. En 2012, le Programme d'évaluation internationale des compétences des adultes (PEICA) a révélé que 17% des Canadiens avaient des compétences en littératie de niveau 1 ou moins. 32% avaient des compétences en littératie au niveau 2. En outre, il existe certaines différences clés au Yukon, voir cette citation ci-dessous tirée de la «Stratégie d'alphabétisation du Yukon 2016-2019»: «(Le PEICA) identifie un certain nombre de sujets de préoccupation. un tout bien placé dans un certain nombre de domaines, cela ne doit pas masquer les différences entre les groupes au Yukon et la nécessité de concentrer les efforts sur ceux qui ont les compétences les plus faibles, qui rencontrent le plus d'obstacles et qui ont le moins d'occasions d'améliorer leur littératie. Par exemple, le PEICA a constaté que: • les jeunes du Yukon âgés de 16 à 24 ans ont obtenu des résultats inférieurs à la moyenne canadienne et internationale des jeunes en littératie et en numératie; et • Il existe un écart important entre les scores des Autochtones et des non-Autochtones, la population autochtone obtenant des scores systématiquement inférieurs. "http://www.education.gov.yk.ca/pdf/training_and_work_experience/Literacy-Strategy-2016.pd f https://www.oecd.org/skills/piaac/Key%20facts%20about%20the%20Survey%20of%20Adult%20Skills.pdf
valerie
Monday, May 13, 2019 - 09:37
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